Zeildag 13 Dordrecht – Amsterdam

Engelenburgerbrug niet open. Deze brug sluit de haven af van de Dordtsche kil. We kwamen al snel bij de eerste brug aan en de aangegeven hoogte was 12.20 meter. Wij hadden meegekregen bij de aankoop van de boot dat de hoogste punt toen op 11,68 meter zat. Wij hebben na de aankoop zelf een nieuwe marifoon antenne geplaatst en een windmeter. De hoogte zou nu met de nieuwe apparatuur niet veel hoger moeten zijn en gingen we onder de brug door. Bij het passeren van de brug raakte het puntje van de marifoon antenne de onderkant. We weten nu ook dat 12.20 meter de minimale brughoogte moet zijn voor onze boot. Samen met 2 andere zeilboten zetten we koers richting Amsterdam. Het was heerlijk weer om te varen, maar helaas niet zeilbaar. Onderweg hebben we veel bruggen en een sluis gepasseerd en bij sommige bruggen moesten we lang wachten. Uiteindelijk waren we om 20:30 bij het wachtpunt voor de staandemastroute door Amsterdam. We meerden daar af met ongeveer 16 zeilboten Er werd aangegeven via de marifoon om op kanaal 69  uit te luisteren en dat de start op zijn vroegst om 00:00 zou gaan beginnen. We gingen uiteindelijk nog om 23:00 eventjes naar bed toe om uit te rusten voor de tocht en we hadden de wekker om 23:30 gezet.  Op kanaal 69 werd om 23:30 opgeroepen dat de konvooi pas om 01:10 zou vertrekken en zijn we snel weer naar bed gegaan. Om 00:45 werden we weer gewekt door de wekker en hebben we koffie gezet en de boot klaar gemaakt voor vertrek. Er waren nog een paar andere zeilboten bijgekomen en de konvooi bestond nu uit 21 zeilboten. De tocht ging voorspoedig, alleen halverwege was het even spannend toen de konvooi vanuit tegengestelde richting ons ging passeren. Op kop van dat konvooi was een transport van drie grote drijvende pontons welk werd voort geduwd door een sleper. Niet iedereen hield hier rekening mee en ontstond er een chaos. Wij staken de gracht over om daar rustig te wachten, wat een verstandige keuze was. Om 03:30 gingen we onder de één na laatste brug door en daar gingen we dan ook afmeren om nog even wat rust te pakken. Dit deden een hoop schepen en we moesten uiteindelijk afmeren naast een andere zeilboot. We hebben nog wat gedronken en na besproken en zijn toen lekker naar bed gegaan. Morgen om 09:00 gaan we aan het laatste stuk beginnen naar de thuishaven.