Zeildag 12 Colijnsplaat – Dordrecht

Vanochtend zijn we om 05:45 vertrokken om via Roompot naar Scheveningen te varen. De voorspelling waren zo dat we het wilden gaan proberen om tocht va de Noordzee terug te gaan varen. De wind was lekker en we waren zo bij de Roompotsluis. We hadden de sluis al middels de marifoon opgeroepen en de sluisdeur stond al open toen we aankwamen. Na de sluis meteen de zeilen gehesen nog in de havenkom, omdat je daar geen of minder last hebt van de golven. Nou op naar Scheveningen. De wind was krachtig 20 tot 30 knopen en de boot ging als een orka door het water heen. We hadden al snel een tweede rif gezet om de boot minder schuin door het water te laten gaan. Ondanks de krachtige wind gingen we niet snel door het water heen. We hadden zelf moeite om het zuidelijkste punt voorbij te komen en was het knokken tegen de wind en zee. Uiteindelijk hadden we de motor bij gezet om ons een handje te helpen, maar helaas scheelde dit erg weinig. Op dit punt besloten we terug te gaan naar de Roompotsluis en dan maar binnendoor terug te gaan varen. We begrepen nu de verhalen die we onderweg gehoord hadden over het stuk voorbij Roompot met stroom tegen niet te bezeilen is. Ondanks dat we dachten de wind de stroming zou compenseren was dit niet het geval. Dit was weer een goed leermoment. Omdat de wind nog steeds krachtig was konden we met een lekkere vaart het stuk afleggen. De wind veroorzaakte bij de sluizen wel inspanningen om de boot goed af te meren voor en in de sluizen. Het laatste stuk naar Dordrecht hebben we de motor bijgezet, omdat er heel veel binnenvaartschepen op dit stuk varen. We waren tegen 20:00 bij de spoorbrug voor Dordrecht, maar helaas ging deze pas om 21:15 open. We hadden nu de tijd om de zeilen in te pakken en het zoute water van de boot te spoelen. Om 21:20 probeerden we een haven in Dordrecht te zoeken die niet vol was, maar helaas. We werden via de marifoon opgeroepen door het centrale regelpunt van Dordrecht en ze gaf aan ondanks dat de bruggen niet meer open mochten, toch een brug te willen openen. Hier maakten we dankbaar gebruik van en zo konden we naast drie andere boten afmeren in de Wijnhaven. Het was een lange dag geworden, maar wel genoten en een hoop geleerd. Helaas waren de restaurants gesloten en konden we alleen maar een broodje shoarma eten. We hebben wel weer een nieuwe afstandsrecord neer gezet van 66 mijl op één dag. Morgen gaan we lekker uitslapen en daarna naar onze favoriete haven de “K.D.R.& Z.V.”.