Zeildag 11 Blankenberge – Colijnsplaat

Vanochtend zijn we om iets over 07:00 uitgevaren. De zee was rustig geworden en het was heerlijk zeilweer. We hadden de vaart er goed in en hebben ons snelheidsrecord verbeterd met 8.6 knopen. Gemiddeld hebben we 6 knopen gelopen naar de sluis bij Roompot. Na de sluis hebben we het rustiger aan gedaan en de wind was ook toegenomen. Op het laatste stuk hebben we zelfs een bruinvis gezien, wat een gaaf moment was dat. Het moment werd snel verstoord door een zeilboot met motor problemen. Hij vroeg dan ook of we hem wilde slepen naar de haven van Colijnsplaat. We wilde hun helpen en hebben voor het eerst een zeilboot van 12 meter gesleept. Voor de haven hadden we de jachthaven van Colijnsplaat opgeroepen met de marifoon en de situatie aangegeven. Voor de haven kwam de havenmeester al met een kleine sleepboot om de zeilboot over te nemen. Hier waren we erg blij mee, want slepen is één maar slepen afmeren is toch echt wel wat anders. We hebben uiteindelijk behalve onze snelheidsrecord ook nog onze langste zeilafstand verbroken met 43 mijl op de zeilen. Het was een geweldige dag, hard werken maar ook erg veel genieten. Helaas hebben we de route van onze terug reis aan moet passen vanwege de weersvoorspellingen en nemen we de staandemastroute voor de terug reis via Amsterdam in plaats van over de zee via IJmuiden.