Vakantie dag 2 Harderwijk – Dronten

Na een heerlijke 1e nacht samen aanboord geslapen te hebben gingen we vroeg uit de veren. Eerst lekker ontbeten en daarna wezen douchen bij het havenkantoor. We moesten nog even wat boodschappen halen in Harderwijk en we voeren uiteindelijk om 11:00 de haven van Harderwijk uit. Kort na het vertrek gingen we meteen het aquaduct over en dit was een aparte gebeurtenis. We zijn er waarschijnlijk wel vaker dan 100 keer onderdoor gereden, maar dit was de 1e keer dat we over de weg heen voeren. Dit wind stond redelijk gunstig en konden we ook nog lekker een stuk zeilen, in plaats van alles alleen maar op de motor te hoeven afleggen. Het doel was de Trintelhaven op de dijk tussen Enkhuizen en Lelystad waar een meeting zou zijn van het Zeilersforum. We hadden een erg strak schema om dit af te kunnen leggen. Om 14:00 waren we bij de brug van Elburg en we hoefden hier maar een paar minuten te wachten. Om iets voor vieren waren we bij Roggebotsluis en hier moesten we een paar minuten wachten, voordat er eerst een aantal boten de sluis uit voeren. Uiteindelijk waren we om 16:00 de sluis weer uit en konden we onze route vervolgen. Ondertussen werd het wel steeds later en konden we aan de golfslag wel voelen dat we in de buurt van het IJsselmeer kwamen. De boot stuiterde af en toe  hevig op de golven. We hadden samen afgesproken dat we uiterlijk om 18:00 de Ketelbrug zouden moeten passeren en dat we anders terug zouden gaan naar de Ketelhaven. Wanneer we eenmaal op het IJsselmeer zouden zitten moesten we wel door varen naar de Trintelhaven, omdat er gaan andere aanmeer mogelijkheden zijn. Om 17:30 nog even op de kaart gekeken en het zou nog zeker een uur duren voordat we de Ketelbrug zouden passeren. Vanwege de hoge golven vaarde we niet sneller dan 4 knopen per uur. We zijn omgedraaid en hebben koers gezet naar de Ketelhaven. Het was wel balen dat we de meeting zouden missen, maar het was toch wel erg ambitieus om door te varen. We hebben beide niet veel zeilervaring en dan tot laat door varen op het IJsselmeer leek ons niet verantwoordelijk. Eenmaal in de Ketelhaven te hebben aangemeerd hebben we nog even heerlijk van de zon en een drankje kunnen genieten in de kuip. We hadden nog even de dag doorgesproken en we kijken  morgen wel waar de wind ons brengt. Hoogstwaarschijnlijk varen we morgen naar Enkhuizen en blijven daar dan ook iets langer. We genieten beide erg van het zeilen en van de boot.