Rondje Noord Holland met de Toerzeilers

Afgelopen weekend hebben we een rondje Noord Holland gevaren.

Donderdag zijn we om 11:30 vertrokken uit de thuishaven richting Enkhuizen. Er stond 15 knopen ZO wind en het was heerlijk weer. Er waren relatief weinig boten op het open water. ToerzeilersvlootOm iets na 16:30 kwamen we in de buitenhaven waar de vloot van de Toerzeilers lag.  We moesten naast een andere boot afmeren. Uiteindelijk lagen we zeven boten dik en een totaal van  vijfenveertig boten van de Toerzeilers. Om 20:00 was er palaver op de kade, welke gepaard ging met muziek op de achtergrond ter ere van Bevrijdingsdag. De volgende ochtend moesten we op tijd vertrekken om vanuit Den Oever de stroom nog mee te kunnen pakken.Palaver te Enkuizen

Vrijdag ochtend vertrokken we om 07:45 de haven uit richting Den Oever. Om op tijd in Den Oever aan te komen moesten we een gemiddelde grondsnelheid Enkhuizen - Den Oevervan 5 knopen behouden. Buiten Enkhuizen stond er weer 15 knopen ZO wind en konden we lekker op de zeilen. Het was een mooi gezicht om de gehele vloot op het water te zien. Helaas zakte de wind in en hebben we de rolfok gewisseld met de spinnaker.  Om 12:15 liepen we de sluis van Den Oever aan en het was erg druk. Er lagen een hoop zeilboten te wachten en we konden de tweede schutting mee. De wind was erg matig en maakte het zeilen lastig. Mede omdat we een vaart van 5 knopen wilde behouden hebben we het laatste stuk op de motor gevaren. Het was lekker druk in de vaargeul. Uiteindelijk hebben we nog een paar zeehonden in de verte gezien die lekker lagen te zonnebaden op een drooggevallen zandbank BB naast de vaargeul. We liepen om 14:30 de KMJC in Den Helder aan waar we de boot aan de steiger konden afmeren. We hadden om 18:00 het palaver, waarna we wat gingen eten in een restaurant op de oude rijkswerf.

Zaterdag ochtend hadden we om 09:45 het palaver waar een Go werd gegeven voor de tocht over de Noordzee naar IJmuiden. Om 10:30 voeren we de haven uit en konden we meteen de zeilen hijsen. Toen we de bocht omwaren bij Den Helder hadden we een lekkere wind en liepen we snel door het water. Af en toe De Icarus achterop in het middenliepen we 7,5 knopen over de grond. Helaas maakte we bij de oostelijke kardinaal boei een inschattingsfout en moesten we overstag. Omdat er weinig speling was ging alles in een rap tempo en hebben we de motor bij gezet.  Helaas hielden we geen rekening met de rolfok die helemaal uitstond. Toen de boot overstag ging bleef de rolfok in de spreader hangen en scheurde. Toen maar gezekerd aan de life line de rolfok gestreken en geprobeerd te plakken. Helaas was de scheur meer dan een meter en was die niet te repareren voor nood. Nu konden we de rolfok maar een klein stuk uitzetten en was de Icarus geblesseerd. Door deze blessure duurde de tocht langer dan verwacht. Uiteindelijk moesten we zelfs de motor bij zetten vanwege de stroom tegen die opliep. Om 18:00 bereikten we de breakwaters en zagen dat er nog meer boten van de vloot aankwamen. We moesten blijven wachten op twee grote schepen voordat we verder naar de jachthaven konden. We liepen om 18:30 de haven Marina Seaport van IJmuiden aan en meerde de boot af aan de steiger. Om 19:30 was er een samenkomst bij een strandtent waar we gezellig geborreld gepraat en gegeten hebben met de leden van de Toerzeilers.

Zondag ochtend vertrokken we om 10:15 in konvooi richting de sluizen van Sluis IJmuiden 3IJmuiden. Toen we bij de sluis aankwamen konden we meteen doorvaren om geschut te worden. Na de sluis zette we koers naar Amsterdam waar we onze opstapper gingen afzetten. We hadden 20 knopen wind tegen en dat zorgde ervoor dat we maar een gemiddelde grondsnelheid van 3,5 knopen behaalde. Opstapper afzetten in AmsterdamWe meerde rond 14:30 in Amsterdam aan waar onze opstapper van boord ging. Het was erg leuk om op deze plek af te meren, aangezien er vrienden van ons naast wonen. Helaas waren ze niet thuis en zette we koers naar de Oranjesluizen. Het was ondanks het warme en goede weer erg rustig bij de sluizen en konden we redelijk vlot door. Gelukkig draaide de Schellingwouderbrug weer volgens de normale tijden en na een paar minuten wachten voor ons open.  In de bocht van het buiten IJ konden we de zeilen hijsen en verder op de zeilen. Omdat de rolfok niet ver genoeg uit kon, konden we niet hoog aan de wind varen. Uiteindelijk hebben we de rolfok gewisseld met de bromfok of te wel de motor. De golven waren redelijk op het markermeer en om de 3 golven dook de Icarus even met de neus tegen de golf in. We liepen tussen de 3,5 tot 5 knopen richting Lelystad, waar we uiteindelijk om 20:30 de sluis aan liepen. Om 20:45 meerden we de Icarus weer af in zijn eigen box. Wat hebben wij genoten zeg van deze mooie tocht. We hebben een hoop mensen gesproken, een hoop geleerd en lekker gevaren. We gaan zeker proberen om volgend jaar weer mee te gaan met deze tocht.

Toerzeilers bedankt voor deze mooie ervaring!!